Jak dobrać najlepsze pomoce do nauki chemii?
Poradnik dla rodziców i nauczycieli
Pomożemy w doborze optymalnej pomocy naukowej. Kliknij w odpowiednią pozycję na liście poniżej.
Poradnik dla uczniów i rodziców
Dzieci młodsze
Dla najmłodszych adeptów chemii, którzy nie rozpoczęli jeszcze nauki chemii w szkole, gorąco polecamy rewelacyjną książkę „A to my atomy”. Stanowi ona wierszowane wprowadzenie w tajemnice chemii. Nie jest ona jednak podręcznikiem, więc w trakcie lektury wymaga komentarza osoby dorosłej.
Wspaniałym uzupełnieniem książki jest podstawowy 100-elementowy zestaw „Atomków” do chemii nieorganicznej. Umożliwia on układanie cząsteczek omawianych w książce – dwuatomowych cząsteczek pierwiastków gazowych, tlenków (w tym wody), a nawet prześledzenie omówionej tam reakcji chemicznej potasu z wodą. Wspaniała zabawa dla dziecka i rodzica!
Klasa siódma
W klasie siódmej zgodnie z podstawą programową uczniowie muszą opanować notację chemiczną – czyli symbole 21 najważniejszych pierwiastków oraz wzory i nazwy najprostszych struktur chemicznych: dwuatomowych cząsteczek pierwiastków gazowych, tlenków metali i niemetali oraz niektórych wodorków.
W opanowaniu symboli pierwiastków nieocenioną pomocą jest nasze domino chemiczne z nazwami i symbolami pierwiastków. Wzory i nazwy wymaganych w klasie siódmej substancji uczeń błyskawicznie opanuje dzięki memory chemicznemu - pierwiastki gazowe, tlenki i wodorki. Zaś wszystkie wymagane programem struktury uczeń ułoży i dobrze zrozumie dysponując podstawowym (stuelementowym) lub rozszerzonym (dwustuelementowym) zestawem „Atomków” do chemii nieorganicznej.
Gry edukacyjne | |
---|---|
Zestawy „Atomków” | |
Klasa ósma
W klasie ósmej w pierwszym semestrze uczniowie poznają kwasy, zasady i sole nieorganiczne. W nauczeniu się nazw i wzorów chemicznych tych substancji nieocenioną pomocą będzie memory chemiczne – kwasy, zasady i sole. W drugim semestrze nauczyciele przechodzą do zagadnień chemii organicznej. Omawiają węglowodory, najważniejsze pochodne węglowodorów oraz niektóre substancje o znaczeniu biologicznym. Aby nauczyć się nazw i wzorów chemicznych tych substancji należy zaopatrzyć ucznia w memory chemiczne – węglowodory, pochodne węglowodorów i substancje o znaczeniu biologicznym.
Do ułożenia i zrozumienia omawianych w pierwszym semestrze ósmej klasy struktur kwasów, wodorotlenków i prostych soli wystarczy zestaw podstawowy (stuelementowy) „Atomków” do chemii nieorganicznej. Jednak jeżeli uczeń ma ambicję układać i rozważać również bardziej skomplikowane sole lub niektóre kwasy spoza podstawy programowej, to należy zakupić zestaw rozszerzony (dwustuelementowy) „Atomków” do chemii nieorganicznej.
Do ułożenia większości omawianych cząsteczek organicznych omawianych w drugim semestrze klasy ósmej wystarczy zestaw podstawowy (stuelementowy) „Atomków” do chemii organicznej. Umożliwia on ułożenie pierwszych sześciu węglowodorów z omawianych w szkole trzech łańcuchów homologicznych (alkany, alkeny i alkiny), a także większości omawianych pochodnych – w tym także estrów czy alkoholi wierowodorotlenowych. Za jego pomocą można też ułożyć do trzech prostych aminokwasów, a nawet cząsteczkę glukozy lub fruktozy. Do budowania większych struktur polecamy zestaw rozszerzony (dwustuelementowy) „Atomków” do chemii organicznej. Umożliwi on zainteresowanemu uczniowi skonstruowanie np. cząsteczki sacharozy, a także struktur wykraczających poza podstawę programową – związków aromatycznych, związków nitrowych, różnych związków siarki czy nawet związków posiadających grupę nitrylową.
Szkoła średnia i wyższa
Ten rozdział, drodzy uczniowie, pewnie czytacie osobiście – bez pośrednictwa rodziców. 😊 Będziemy więc zwracać się do Was bezpośrednio.
Proponujemy zestawy, które pomogą Wam nauczyć się i utrwalić tzw. wzory elektronowe czyli wzory zgodne z teorią elektronową Lewisa. W tych strukturach eksponujemy wolne pary elektronowe.
Zestaw Lewisa „Atomków” do chemii nieorganicznej pozwoli Wam na skonstruowanie niemal wszystkich cząsteczek, anionów i kationów omawianych w szkole średniej. Również tak egzotycznych jak jon azydkowy czy polijodkowy. Dodatkowo będziecie mogli skonstruować hiperwalencyjne związki siarki i fosforu zgodne z teorią VSEPR. Zestaw Lewisa „Atomków” do chemii organicznej poza omawianymi w szkole średniej związkami organicznymi umożliwia Wam też skonstruowanie struktur przejściowych w postaci karbokationów. Będziecie więc mogli dobrze zrozumieć mechanizmy reakcji.
Dla wnikliwych uczniów szkół średnich i studentów mamy zestawy do budowy związków kompleksowych.
Zestaw „kompleksy” do chemii nieorganicznej umożliwia budowę kompleksów nieorganicznych o liczbie koordynacyjnej wynoszącej 2, 4, 5 oraz 6 i zawierających wszystkie najważniejsze ligandy. Zaś zestaw „kompleksy” do chemii organicznej umożliwia budowę kompleksowych struktur organicznych (w większości – chelatów) spotykanych na kursach analizy chemicznej (np. jako wskaźniki) lub biochemii.
Uzupełnieniem tych zestawów jest dodatek umożliwiający budowę wiązań wodorowych. To jedyne takie rozwiązanie na rynku. Umożliwia skonstruowanie większych agregatów cząsteczek (wody, amoniaku, fluorowodoru itp.), a w przypadku połączenia z zestawem kompleksowych do chemii organicznej, umożliwia również budowę wiązań wodorowych wewnątrzcząsteczkowych lub tworzących się pomiędzy ligandami i poprawiającymi trwałość kompleksów.
Ważne! Jeżeli rozważacie budowę większych cząsteczek, to warto połączyć zestawy Lewisa z zestawami uproszczonymi. Nie wszystkie pary elektronowe w większych strukturach zasługują na ekspozycję. Skróci Wam to znacznie czas układania cząsteczek oraz zwiększy ich czytelność. Warto więc zestawy kupować parami – zestaw Lewisa do chemii nieorganicznej i uproszczony zestaw rozszerzony do chemii nieorganicznej. Analogicznie – zestaw Lewisa do chemii organicznej i uproszczony zestaw rozszerzony do chemii organicznej.
Poradnik dla nauczycieli i korepetytorów
Zakupy większej liczby edukacyjnych pomocy w nauce chemii dla szkół możliwe są bezpośrednio na naszej stronie internetowej z dużym upustem cenowym w stosunku do zamówień indywidualnych. Zamówienia szkół publicznych, po przesłaniu skanu zamówienia, realizujemy z odroczoną płatnością.
Kupując zestawy dla szkoły lub na zajęcia indywidualne trzeba wziąć pod uwagę poziom zaawansowania uczniów.
Szkoły podstawowe
W szkołach podstawowych należy użyć zestawów „Atomków” do struktur uproszczonych. Nie eksponują one par elektronowych, a wiązania koordynacyjne przedstawiane są – zgodnie z powszechnie przyjętą konwencją – jako wiązania podwójne. Zachowana jednak jest pełna geometria cząsteczek i właściwe kąty między wiązaniami. Ich ograniczeniem jest fakt, że nie da się za ich pomocą zbudować jonów.
Zestawy uproszczone operują na klasycznym pojęciu wartościowości. Dlatego nie należy rurki łączącej atomy traktować jak kreski we wzorze strukturalnym na kartce papieru, która zgodnie z konwencją oznacza dwa elektrony na orbitalu molekularnym. W naszych zestawach rurka oznacza każdy rodzaj pojedynczego wiązania chemicznego, a zatem może ilustrować również wiązanie jonowe. Umożliwia to budowę z uczniami struktur, które nie występują w postaci klasycznych cząsteczek – jak tlenki metali, wodorotlenki czy większość soli. Choć jest to nagięcie rzeczywistości, to jest ono świadome i ma na celu efekt dydaktyczny w postaci łatwiejszego zrozumienia i zapamiętania składu ilościowego tych substancji.
Jeżeli jednak nauczyciel lub korepetytor woli podejście ortodoksyjne, to należy unikać budowy związków o charakterze jonowym. Nie zmniejsza to przydatności zestawów, które i tak umożliwiają budowę wszystkich niejonowych związków chemicznych wymienionych w aktualnej podstawie programowej.
Zestawy podstawowe (100 elementów) | |
---|---|
Zestawy rozszerzone (200 elementów) | |
Polecamy też pozostałe pomoce edukacyjne dla szkół podstawowych.
Domino chemiczne jest nieocenionym wsparcie w nauce symboli pierwiastków. Dla całej klasy wystarczy 7-8 kompletów, gdyż uczniowie mogą grać w grupach czterosobowych (pierwsze ławki odwracają się do drugich, trzecie do czwartych itd.).
Z kolei chemiczne memory to dostosowana do danego etapu edukacyjnego pomoc w zapamiętaniu wzorów i nazw najważniejszych substancji.
Klasa 7 | |
---|---|
Klasa 8 | |
Szkoły średnie i uczelnie wyższe
Zestawy umożliwiają budowę struktur zgodnych z elektronową teorią Lewisa (wzory elektronowe), w tym również jonów oraz rodników. W tych strukturach prawidłowo pokazujemy wiązania koordynacyjne oraz eksponujemy wolne pary elektronowe.
Zestaw „Atomków” Lewisa do chemii nieorganicznej pozwoli na skonstruowanie niemal wszystkich cząsteczek, anionów i kationów omawianych w szkole średniej. Również tak egzotycznych jak jon azydkowy czy polijodkowy. Dodatkowo, umożliwia konstrukcję hiperwalencyjnych związków siarki i fosforu zgodnych z teorią VSEPR, która była w podstawie programowej do 2024.
Zestaw „Atomków” Lewisa do chemii organicznej, poza konstrukcją omawianych w szkole średniej węglowodorów i ich pochodnych, umożliwia skonstruowanie struktur przejściowych w postaci karbokationów, co umożliwi omówienie z zainteresowanymi uczniami mechanizmów reakcji.
Warto łączyć zestawy Lewisa z zestawami uproszczonymi. Nie wszystkie pary elektronowe w większych strukturach zasługują na ekspozycję. Skróci to znacznie czas układania cząsteczek oraz zwiększy ich czytelność, a przez to zrozumienie ucznia. Warto więc zestawy kupować parami – zestaw Lewisa do chemii nieorganicznej i uproszczony zestaw rozszerzony do chemii nieorganicznej. Analogicznie – zestaw Lewisa do chemii organicznej i uproszczony zestaw rozszerzony do chemii organicznej.
Chemia nieorganiczna | |
---|---|
Chemia organiczna | |
Zestawy „Atomków” do budowy związków kompleksowych służą do konstrukcji struktur zawierających centralne atomy metali związane wiązaniami koordynacyjnymi z otaczającymi ligandami.
Zestaw „kompleksy” do chemii nieorganicznej umożliwia budowę kompleksów nieorganicznych o LK wynoszącej: 2, 4, 5 oraz 6 i zawierających niemal wszystkie najważniejsze ligandy. Zaś zestaw „kompleksy” do chemii organicznej umożliwia budowę kompleksowych struktur organicznych (w większości – chelatów) spotykanych na kursach analizy chemicznej (np. jako wskaźniki) lub biochemii.
Uzupełnieniem tych zestawów jest dodatek umożliwiający budowę wiązań wodorowych. To jedyne takie rozwiązanie na rynku. Umożliwia skonstruowanie większych agregatów cząsteczek (wody, amoniaku, fluorowodoru itp.) a w przypadku połączenia z zestawem kompleksowych do chemii organicznej, umożliwia również budowę wiązań wodorowych wewnątrzcząsteczkowych lub tworzących się pomiędzy ligandami i poprawiającymi trwałość kompleksów.
Łukasz Aranowski
25 września 2024 (aktualizacja: 11 października 2024)